Darmowa dostawa od 990,00 zł

PIKO 52812 Lokomotywa spalinowa towarowa PKP Cargo

2019-05-08
PIKO 52812 Lokomotywa spalinowa towarowa PKP Cargo



Idealny prezent zarówno dla dziecka, ojca jak i dziadka, który z sentymentem wspomina stare dobre czasy.

Przenieś się do świata kolejek Piko z nami!

52812 Lokomotywa spalinowa towarowa typ M62Ko, ST44-1240 PKP Cargo ep. VI

Premiera - I 2019

  • Producent: Piko
  • Numer katalogowy :52812
  • Zarząd kolei: Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  • Epoka modelarska: VI
  • Skala: H0
  • EAN: 4015615528128
  • System zasilania: Prąd stały DC / DCC
  • Złącze dekodera: PluX22 22-pin
  • Oświetlenie białe: czołowe
  • Oświetlenie czerwone: z tyłu
  • Minimalny promień skrętu: 358

 

 

Geneza Lokomotywy ST44

 

Radzieckie lokomotywy spalinowe serii M62, na polskich kolejach występują pod oznaczeniem serii ST44. Najbardziej znane są jednak pod przydomkiem „gagarin”. Pojazdy te produkowane były w latach 1965 - 1988 w zakładach LTZ w Ługańsku w ZSRR. Zaprojektowane zostały z myślą o eksploatacji na kolejach węgierskich. Konstrukcja okazała się być na tyle udana jak na ówczesne czasy, że ZSRR podjęło produkcję zarówno na własny rynek, jak i zagraniczny. Poza wersją jednoczłonową montowane były również pojazdy dwu i trójczłonowe. Do Polski sprowadzano jednak tylko te pierwsze lokomotywy. W latach 1966 - 1988 importowano w sumie 1182 sztuki. Poza tym, pojazdy te można było spotkać właściwie we wszystkich krajach „demokracji ludowej”. Eksploatowane były między innymi w NRD, w Czechosłowacji, na Węgrzech, a nawet w Chinach, Mongolii czy na Kubie. Spalinowozy te przeznaczone są do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Mimo to często używane były również do obsługi składów pasażerskich, nie tylko w naszym kraju.


 





Przez wiele lat były najsilniejszymi spalinowozami poruszającymi się po polskich torach. W konsekwencji rozpoczęcia ich importu z ZSRR, wstrzymana została produkcja i dalszy rozwój silnych lokomotyw spalinowych polskiej produkcji. Mimo to do dziś są uznawane za kultowe, przede wszystkim dzięki specyficznemu odgłosowi pracy silnika i dużej ilości wydawanego dymu, czego skutkiem są również olbrzymie ilości paliwa i oleju zużywanego podczas eksploatacji.


pixel