Rodzaje sterowań
Na rynku rozróżniamy sterowanie analogowe oraz cyfrowe, jakie są ich wady i zalety i dla kogo są one przeznaczone ? Czy wszystkie
Wszystkiego dowiecie się w naszym blogu.
Zasilacze Analogowe znajdziemy w większej ilości zestawów.
Dla przykładu zestawy Piko 97934 i Piko 97931 są bardzo popularne i posiadają one zasilanie analogowe.
Plusem takiego zestawu jest to, że otrzymamy lokomotywę, która nieraz nie posiada swojego odpowiednika w zestawach cyfrowych oraz cena, która jest o wiele niższa niż zestawu z sterowaniem cyfrowym.
Również argumentem za jest możliwość kupienia zestawu bez cyfrowego sterowania, który możemy już posiadać i jest on nam niepotrzebny.
A lokomotywę z zestawu analogowego jesteśmy w stanie doposażyć w dekoder cyfrowy.
Oczywiście nie każda lokomotywa może zostać w przyszłości zmieniona na cyfrową.
Aby lokomotywa w przyszłości mogła jeździć na sterowaniu cyfrowym, potrzebna jest w lokomotywie cyfrowa płytka, do której będą pasować cyfrowe dekodery.
Dla przykładu zestaw Piko 57112, którego zdjęcie widzimy obok, posiada lokomotywę w wersji analogowej i nie można jej doposażyć w cyfrowe sterowanie.
W zestawach trzeba szukać informacji czy lokomotywa posiada złącze dekodera.
Podsumowując zasilanie analogowe, przypisujemy je do codziennego użytku na przykład gdy często przenosimy swoje torowiska.
Sterowanie analogowe jest to również wspaniałym rozwiązaniem do zapoznania się z tematem modeli kolejowych na pierwszy zestaw. Dla jednego taboru zasilanie analogowe wystarczy chociaż nie będzie aż tak dokładne jak cyfrowe.
Jednakże przy zasilaniu analogowym nie możemy używać funkcji lokomotywy takich jak różnorodne prędkości dla każdej lokomotywy, włączanie i wyłączanie świateł, oświetlenia kabiny bądź dźwięku lokomotywy.
Na rynku mniejszością zestawów są te z zasilaniem cyfrowym.
Najczęściej w skład ich zestawu wchodzi
- lokomotywa bądź dwie lokomotywy już z dekoderem cyfrowym
- wagony
- tory
- cyfrowa centralka sterująca
- pilot do obsługi centralki
- zasilacz
Sterowanie cyfrowe ma naprawdę wiele przydatnych zastosowań takich jak różnorodność prędkości lokomotyw czy chociażby sterowanie zwrotnicami, po dostosowaniu makiety.
Włączanie i wyłączanie różnych świateł, odpowiada ono za dźwięk, jeżeli jesteśmy w niego wyposażeni.
Koszt zakupu cyfrowego sterowania jest wysoki, bardziej polecamy zakup zestawów ze sterowaniem cyfrowym.
Jest to najkorzystniejszy sposób by powiększyć swój tabor kolejowy i uzyskać sterowanie cyfrowe.
Większość lokomotyw w "analogu" posiada cyfrowy interfejs, który możemy doposażyć w dekoder cyfrowy z dźwiękiem, bądź sam dekoder jazdy.
W taki sposób adaptacji możemy uzyskiwać większość wymarzonych lokomotyw, które nie są w sprzedaży w wersji cyfrowej bądź w zestawie cyfrowym.
W przypadku dekoderów z dźwiękiem lokomotywę trzeba doposażyć w głośnik, jeżeli go nie posiada, a sam dekoder należy zaprogramować do danej lokomotywy, w naszym sklepie programowanie dekodera jest bezpłatne przy jego zakupie.
Na pierwszy zestaw startowy, który ma być cyfrowy możemy polecić zestaw który pokazujemy obok czyli Piko 59013.
Zestaw ten jest aktualnie jedynym podwójnym zestawem od Piko.
Znajdziemy w nim już dwie lokomotywy wyposażone w cyfrowy dekoder jazdy, jest to bardzo dobre rozwiązanie, jeżeli chcemy od samego początku cieszyć się z możliwość różnorodnej prędkości taboru i mijania pociągów na rozwidleniu.
Innym godnym Polecenia jest zestaw Piko 59024 na bazie Polskiej kolei.
Tutaj znajdziemy już tylko jedną lokomotywę z podstawowym zestawem torów w barwach PKP Intercity.
Zestaw jest świetnym sposobem, aby zacząć przygodę z cyfrowym sterowaniem z jednym taborem bądź, gdy posiadamy już zestawy analogowe, by dokupić do nich cyfrowe dekodery i ustawić je na torach.
Zasilanie analogowe, jak i cyfrowe dają wielką przyjemność z użytkowania, jednakże sterowanie cyfrowe daje nam więcej możliwości sterowania.
Na pierwszy zestaw możemy polecić każdy rodzaj zasilania, ważne, aby cały tabor nam odpowiadał.
Z czasem przy rozbudowie naszych torowisk możemy zakupić zestaw ze sterowaniem cyfrowym i przekształcić nasze sterowanie z analogowego na cyfrowe.
Zaczynając od cyfrowego sterowania możemy uzyskać więcej funkcji lokomotywy na start i nadać taborom więcej realizmu poprzez dokładniejsze sterowanie oraz dodatkowe funkcje.
Wybór zawsze zostaje po stronie osoby korzystającej z torowiska, ale nie ważne, z jakiego sterowania będziemy korzystać ważne abyśmy mogli sterować naszą lokomotywą w dogodny nam sposób.